Onze eerste CD uit 2009

luister | bestel

Recensies

Jazzenzo
19 Jun '09
door: Rinus van der Heijden

Een tuba in de jazz is een instrument dat intrigeert en vooral nieuwsgierig maakt. Gebruikers ervan mengen de tuba met wisselend succes door improvisatiemuziek. Ook bij het ter hand nemen van deze cd geldt: wat gaat er gebeuren?

Het antwoord is duidelijk: heel veel. De jonge Noorse tubaspeler Daniel Herskedal betoont zich een wonder en dat komt voornamelijk door de perfecte beheersing van zijn instrument. Betrek er zijn (jeugdige?) fantasie bij en dit alles zorgt al voor een interessante cd.

Herskedal vormt één poot van dit boeiende album. De andere wordt gevormd door Bart Lochs en Dirk Balthaus. Het trio krijgt het voor elkaar om als een eenheid te klinken, maar tegelijk niemand een hoofdrol toe te bedelen. Dat houdt in dat de individuele kwaliteiten van de drie breed worden uitgemeten en de zoektocht naar elkaars vaardigheden het album superspannend maakt.

Neem pianist Dirk Balthaus. De ene keer manifesteert hij zich als de verbindende schakel tussen trompet en tuba, verderop legt hij zijn intermediaire functie neer om vaak spaarzaam onder het spel van de anderen door te spelen. Tubaïst Herskedal vertoeft zoals je van zo’n laag instrument kunt verwachten, vaak in de diepte. Om vervolgens fluks omhoog te krabbelen en zich met het spel van piano en trompet te bemoeien.

Bert Lochs heeft een opvallende toon op trompet en ook op flugelhorn. Dit laatste instrument laat hij vaak omfloerst meewiegen met de tuba. Zijn trompet dartelt door de muziek, trekt lange lijnen en krijst waar nodig muzikale aanwijzingen naar de anderen. Dit alles gevoegd bij tien eigen, fris klinkende composities, maakt dit titelloze album tot een regelrechte aanrader.

dit artikel sluiten »